„Dva jsou víc než jeden“: Evaluace programu organizace Čmelák – Společnost přátel přírody
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Článek prezentuje výsledky evaluace dlouhodobého programu organizace Čmelák – Společnost přátel přírody s názvem „Dva jsou víc než jeden“. Program je primárně zaměřen na ověřování metod přispívajících k inkluzi ve vzdělávání a zahrnuje v sobě prvky osobnostně sociální výchovy, environmentální výchovy a řemeslných činností. Evaluace sestává ze dvou částí – evaluace „vývojového cyklu“ a evaluace „tvořivě vzdělávacího cyklu“. Evaluace vývojového cyklu využívá jednoduchý design vycházející z pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy spolupracujících škol a s lektory programů. Evaluace tvořivě vzdělávacího cyklu využívá smíšený design zahrnující dotazníkový průzkum – srovnání postojů žáků PŘED a PO programu a analýzu žákovských ohniskových skupin, pozorování a polostrukturované rozhovory s pedagogickými pracovníky a s lektory programu. Program přinesl výsledky v rozvoji vztahů uvnitř jednotlivých zapojených tříd a částečně i v navazování kontaktů a v rozvoji spolupráce napříč třídami. Zároveň přinesl výsledky i v tematických oblastech – environmentální a řemeslné. Evaluace také odhalila některé problematické aspekty programu.
Stažení
Metriky
Podrobnosti článku
Reference
Bartoňová, M., Vítková, M. (Eds.). (2007). Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: Paido.
Černá, M. (2012). Jak dál v inkluzivním vzdělávání? E – Informační bulletin pro organizace působící v sociální a zdravotně sociální oblasti, 1-2. Retrieved from http://www.skok.biz/images/stories/e-IBSKOK-082012.pdf
Greger, D., Chvála, M., Walterová, E., Černý, K. (2009). Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků. Orbis Scholae, 3(3), 51-78. Retrieved from http://www.orbisscholae.cz/2009/cislo-3
Hájková, V., Strnadová, I. (2013). Denotace inkluzivního vzdělávání s odkazem pro vzdělávací praxi v České republice. Pedagogika, časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 62(2), 252-258. Retrieved from http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=542
Hájková, V., Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2007). Pedagogický slovník (4th Ed.). Praha: Portál.
Škvaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Titzl, B. (2009). Cílové skupiny současné speciální pedagogiky. In Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami (pp 208-210). Ostrava: Ostravská univerzita.