Ekologické myslenie, vzdelávanie a komplexita

Obsah hlavního článku

Karol Herian

Abstrakt

Do debaty o východiskách a podobách environmentálnej výchovy, dlhodobo prebiehajúcej na stránkach Envigogiky, vstupujeme s ambíciou diskutovať o formovaní ekologického myslenia ale aj vzdelávacej teórie a praxe v súvislosti s rozvojom vied o komplexite.

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Podrobnosti článku

Jak citovat
Herian, K. (2008). Ekologické myslenie, vzdelávanie a komplexita. Envigogika, 3(1). https://doi.org/10.14712/18023061.26
Sekce
Recenzované články

Reference

BARROW, J. D. Teorie všeho. Praha : Mladá fronta, 1996.

BATESON, G. Steps to an Ecology of Mind. New York : Ballantine, 1978.

BATESON, G. Mind and Nature: A Necessary Unity. New York : Bantam, 1980.

BYRNE, D. Complexity Theory and the Social Sciences. London : Routledge, 1998.

CAPRA, F. Bod Obratu. Praha : Maťa, 2002a.

CAPRA, F. The hidden connections: A science for sustainable living. New York : Doubleday, 2002b.

CAPRA, F. Tkáň života. Praha : Academia, 2004.

COVENEY, P.; HIGHFIELD, R. Mezi chaosem a řádem. Praha : Mladá fronta, 2003.

DAVIS, B.; SUMMARA, D.; LUCE-KEPLER, R. Engaging minds: Learning and teaching in a complex world. Mahwah : Lawrence Erlbaum, 2000a.

DLOUHÁ, J. Environmentální vzdělání – pokus o systematické pojmenováni problému. Envigogika [online]. 2006, roč. 1., č.1 [cit. 2008-03-15]. Dostupný na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/7

HANZEL, P. Vzťah synergetiky k pedagogickým systémom. Vysokoškolská príprava učiteľov. Zborník z vedecko-pedagogickej konferencie s medzinárodnou účasťou. 1996 , 2. Časť. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, s. 233 – 236.

HAVLÍK, V. Synergetika. Návrat ke světu přírodních procesů. Praha : Filosofia, 1995.

HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : MU, 2005.

HUNTER, W. J.; BENSON, G. D. Arrows in time: the misapplication of chaos theory to education. Journal of curriculum studies. 1997, Vol. 29, no. 1, s. 87-100.

IANNONE, R. Chaos theory and its implications for curriculum and teaching. Education. Summer 1995. [cit. 2008-03-17].Dostupné na WWW: http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qa3673/is_199507/ai_n8731833.

JORG, T. Growing Awareness and Sadness. SIG Newsletter. Spring 2005. [cit. 2008-03-10].Dostupné na WWW: http://www.ccaerasig.com/library/Fall00.htm

KINDT, D.; CHOLEWINSKI, M.; KUMAI, W.; LEWIS, P.; TAYLOR, M. Complexity and the language classroom. Academia: Literature and Language. 1999, 67, s. 235-258.

KINDT, D. Towards a complex systems view of course design. Nagoya University of Foreign Studies Journal of the School of Global Business and Economics. 2002, 10, s. 281-323.

KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann a synové, 1995.

LAIDLAW, L. On the Importance of Little Details: Complexity, Emergence and Pedagogy. Educational Insights. 2004, Volume 9, Number 1. [cit. 2008-04-07]. Dostupné na WWW: http://www.ccfi.educ.ubc.ca/publication/insights/v09n01/articles/laidlaw.html

MARSHALLl, S. P. Giving wings to new ideas. Wingspread Journal. Summer 1996. [cit. 2008-03-30]. Dostupné na WWW: http://www.johnsonfdn.org/summer96/chaos.html

MOLL, W. F; FLEENER, M. J.; TRUEIT, D.; JULIEN, J. (Eds.). Chaos, complexity, curriculum and culture: A conversation. New York: Peter Lang, 2005.

NEUBAUER, Z. Poručíme větru, dešti. Vesmír. 1993, 72 (1), s. 48-49.

OSBERG, D. C.; BIESTA, G. J. J. ; CILLIERS, P. From representation to emergence: Complexity’s challenge to the epistemology of schooling. Educational Philosophy and Theory. 2008, 40(1), s. 213-227.

PINC, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. Praha : Oikoymenh, 1999.

PRIGOGINE, I.; STENGERSOVÁ, I. Řád z chaosu. Nový dialog člověka s přírodou. Praha : Mladá Fronta, 2001.

ŠKRDLANT, T. Demokracie přírody. Praha : Originální Videojournal, 1996.