Odpověď Emilce Strejčkové a dalším komentářům k výzkumu Odcizování člověka přírodě
Další příspěvek k diskuzi zahájené v minulém čísle Envigogiky
Stažení
Metriky
Odpověď Emilce Strejčkové a dalším komentářům k výzkumu Odcizování člověka přírodě
2007-04-16 21:56:59
Další příspěvek k diskuzi zahájené v minulém čísle Envigogiky
za prvé, jsem velmi ráda za všechny reakce na příspěvky z minulého čísla. Ty delší by bylo příště dobré posílat přímo na adresu redakce – pokud budou věcné a víceméně neurážlivé, budou zveřejněny v plném znění v rubrice Dopisy čtenářů.
Na některé z komentářů bych chtěla reagovat. Především –Emilky Strejčkové si velmi vážím, a rozhodně není mým úmyslem jí škodit. Dlouhodobě se snaží nahrazovat svou dobře míněnou činností různé koordinační funkce, jež by jistě náležely povolanějším – kteří se jim však nevěnují. Ostatně sama to nejlépe popisuje ve svém příspěvku.
Smyslem zahájení a vedení tohoto dialogu rozhodně není věci „odstřelit“, ale vykázat do příslušných mezí, v rámci kterých s nimi lze pak pracovat. Překračovat pravidla hry určitého oboru lidské činnosti nelze ani v zájmu dobré věci, anebo jen za tím účelem, aby se rozvířila reálná diskuze. Druhým krokem by pak mělo být – zvolit stejně pádné argumenty, jako všechny protistrany.
Na tomto místě je vhodné osvětlit také práci se zdroji k Výzkumu odcizování. V době psaní recenzí jsme měli k dispozici celou výzkumnou zprávu (soubor z 9.12.2005), protože to však není formálně vydaný text, posudek byl vztažen k jedinému nám známému tištěnému výstupu – brožurce „Děti, aby byly a žily“. Recenzenti byli s obsahem Závěrečné zprávy seznámeni, pravda ovšem je, že spíše prostřednictvím webových stránek http://www.detiamesto.cz. Dle informačního systému vědy a výzkumu (VaV, „Centrální evidence projektů výzkumu a vývoje“ CEP, http://aplikace.isvav.cvut.cz/) je to však pravděpodobně jeden z mála výstupů zveřejněných v době ukončení projektu[1].
Svůj počin tak pokládáme za výzvu, nikoli snahu o diskreditaci. Ostatně Jan Činčera k tomu píše: „…smyslem odborné diskuse je především umožnit autorům a tak i oboru další růst. Recenze nemusí být vždy přesné a je určitě na místě s nimi někdy věcně polemizovat. Přesto patří k étosu odborné diskuse nehledat v kritických názorech zlý úmysl a vyvarovat se osobních útoků na jejich autora. Kritikou dává recenzent najevo vždy i určitý respekt: mizerné články přece za kritiku ani nestojí. Přejme tedy stejný respekt i recenzentovi a ponechme diskusi na věcné rovině.“
Rádi budeme moderovat další dialog a doufám, že bude přiměřeně objektivně sžíravý – naopak to prospěje prosazování daných témat. Ono totiž pokud takovéto polemické tříbení neproběhne, mají sebelépe míněné názory na odborném poli nulovou cenu.
Těšíme se na další komentáře!
[1]
Národní program výzkumu: Krajina a sídla budoucnosti - 1 C
Oblast výzkumu: Ekonomické a sociální souvislosti udržitelného rozvoje, Závěrečná zpráva
VÝZKUM ODCIZOVÁNÍ ČLOVĚKA PŘÍRODĚ
Řešitel: Zájmové sdružení Toulcův dvůr, středisko ekologické výchovy hl. m. Prahy
Číslo projektu: 1C / 4 / 40 / 04
Předloženým výstupem projektu je elektronický dokument s nicneříkajícím názvem J, B: Odcizování člověka přírodě; A, M: Výsledky výzkumu Odcizování
člověka přírodě.
Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)
- Jana Dlouhá, Kompetence v environmentálním vzdělání , Envigogika: Vol 4 No 1 (2009)
- Jana Dlouhá, Networking European Universities through e-learning (reviewed text) , Envigogika: Vol 3 No 1 (2008)
- Jana Dlouhá, Jiří Dlouhý, Andrew George Barton, Vzdělávání metodou e-learningu podporující regionální spolupráci a vytváření evropského vzdělávacího prostoru v interdisciplinární oblasti životního prostředí , Envigogika: Vol 5 No 3 (2010)
- Jana Dlouhá, EnviWiki – the Czech Multimedia Toolkit for Education for Sustainable Development (ESD) (reviewed text) , Envigogika: Vol 3 No 1 (2008)
- Jana Dlouhá, Eduard Petiška, Jiří Dlouhý, Dana Kapitulčinová, Možnosti a rizika využití otevřených vzdělávacích zdrojů v environmentálních oborech na vysokoškolské úrovni v ČR: kritéria pro posouzení kvality , Envigogika: Vol 10 No 4 (2015)
- Jana Dlouhá, Jan Činčera, Kateřina Jančaříková, Hana Scholleová, Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání , Envigogika: Vol 6 No 1 (2011)
- Jana Dlouhá, Ekologická etika – na pomezí etikety a revoluční ideologie , Envigogika: Vol 2 No 1 (2007)
- Jana Dlouhá, Jiří Dlouhý, Vzdělávání pro udržitelnost na vysokých školách – jde o změnu vzdělávacího žánru? , Envigogika: Vol 9 No 1 (2014): English Issue
- Jana Dlouhá, Pansofie v díle Jana Ámose Komenského , Envigogika: Vol 2 No 2 (2007)
- Jana Dlouhá, Výzva k zasílání příspěvků pro tematické číslo Envigogiky o Environmentálním vzdělávání a (EV) a Vzdělávání pro udržitelný rozvoj , Envigogika: Vol 9 No 1 (2014): English Issue
Podobné články
- Iva Hönigová, Recenze „Výzkumu odcizování člověka přírodě“. Eva Kopecká, Josef Zelenka, Květa Jechová. , Envigogika: Vol 1 No 1 (2006)
- Emilie Strejčková, Odcizování člověka přírodě v teorii a praxi , Envigogika: Vol 2 No 1 (2007)
- Markéta Braun Kohlová, Recenze „Výzkumu odcizování člověka přírodě“. H. Vostradovská, J. Krajhanzl, E. Strejčková. , Envigogika: Vol 1 No 1 (2006)
- Jana Čermáková, Jiří Kulich, Sbohem Emilko! , Envigogika: Vol 4 No 1 (2009)
- Pavla Koucká, Na cestě k biocentrismu , Envigogika: Vol 1 No 1 (2006)
- Pavla Koucká, Nedůsledné důsledky odcizení , Envigogika: Vol 1 No 1 (2006)
- Jana Dlouhá, O čem vypovídají recenze „Výzkumu odcizování člověka přírodě“? , Envigogika: Vol 1 No 1 (2006)
- Emílie Strejčková, Ekoetika , Envigogika: Vol 2 No 1 (2007)
- Jana Dlouhá, Úvodník 2008/III/2 , Envigogika: Vol 3 No 2 (2008)
- Jana Dlouhá, Úvodník 2009/IV/1 , Envigogika: Vol 4 No 1 (2009)
Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.